Pozycjonowanie stron internetowych: opcja czy konieczność rynkowa?

Pozycja witryny w wynikach wyszukiwania to jeden z decydujących elementów, które determinują ruch na stronie. Bez skutecznych działań z zakresu SEO wszystkie pozostałe formy marketingu- social media, kampanie Google, systemy linków, marketing treści- z ogromną dozą pewności okażą się niewystarczająco efektywne. To właśnie z tego powodu skuteczne pozycjonowanie stron internetowych odgrywa tak istotną rolę z perspektywy sukcesu finansowego nie tylko e-sklepów, ale również firm działających w innych branżach.

Co więc przede wszystkim warto wiedzieć na temat pozycjonowania? Poniżej czytelnik znajdzie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Pozycjonowanie stron internetowych: pytania i odpowiedzi

1. Czy pozycjonowanie stron internetowych faktycznie jest niezbędne dla sukcesu firmy?

Trudno udzielić na to pytanie całkowicie jednoznacznej odpowiedzi. Można jednak wskazać odpowiedź zdecydowanie najbardziej wiarygodną i opartą na rzetelnych badaniach a także praktyce firm. Odpowiedź ta brzmi: tak, profesjonalne pozycjonowanie stron internetowych spełnia wręcz niebagatelną funkcję w zakresie promocji biznesu w sieci. Jest to podstawowa i najbardziej skuteczna forma na dotarcie do klientów: liczne badania wskazują, iż użytkownicy szukają w internecie produktów albo usług właśnie przede wszystkim poprzez wyszukiwarki.

2. Czy obecność witryny w porównywarkach może zastąpić pełne pozycjonowanie?

Nie. Widoczność witryny w porównywarkach cen to bez wątpienia cenny kanał dostępu do klientów a także sposób na zwiększenie ruchu na stronie. Należy jednak pamiętać, że z zasady nie wszystkie produkty a zwłaszcza usługi mogą zaistnieć w realiach porównywarek cenowych. Co więcej, nie wszyscy użytkownicy korzystają z tego rodzaju narzędzi.

3. Czym są frazy kluczowe?

Frazy kluczowe to słowa lub zbitki słów, na które pozycjonowana jest strona. Ich wybór zależy od profilu firmy, celów pozycjonowania a także analizy trendów w wyszukiwarkach. Frazy kluczowe dzielimy na ogólne, long tail oraz brandowe. Kompleksowe pozycjonowanie stron internetowych powinno uwzględniać co najmniej dwie pierwsze kategorie, jako że korzystanie z fraz brandowych nie zawsze jest możliwe.

4. Czy można pozycjonować stronę samodzielnie?

Można, jednak nie należy się spodziewać, iż takie działanie w istotny sposób zwiększy ruch na stronie. Liczne badania nawyków internautów wskazują, iż ogromna większość z nich przegląda jedynie pierwsze 10 wyników wyszukiwania dla danej frazy. Osiągnięcie pozycji strony w TOP10 wyszukiwarki wymaga zaś długiej i skomplikowanej kampanii, która nie jest możliwe bez odpowiedniej podbudowy merytorycznej oraz doświadczenia.

5. Czy pozycjonowanie stron internetowych bezpośrednio wpływa na sprzedaż?

Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych może doprowadzić do wzrostu sprzedaży, jednak jego podstawowym celem jest uczynienie strony dostępnej czy też widocznej dla klientów korzystających z wyszukiwarek. Formami marketingu nastawionymi stricte na poprawę sprzedaży są optymalizacja strony, kampanie w social media a także w pewnej mierze marketing treści. Należy także pamiętać, że bynajmniej nie bez znaczenia jest poziom atrakcyjności cenowej oferty, obecność promocji, marketing spersonalizowany oraz w pewnej mierze content marketing.