Uczniowie „Mickiewicza” z Bełchatowa nagrodzeni za praktyczny projekt o zielonej transformacji

2 min czytania
Uczniowie „Mickiewicza” z Bełchatowa nagrodzeni za praktyczny projekt o zielonej transformacji

W III LO w Bełchatowie świętują sukces, który łączy szkołę z lokalnym biznesem — dzięki projektowi młodzież uczyła się przedsiębiorczości nie z podręczników, lecz w praktyce. Zajęcia, wizyty w firmie i mentoring zaowocowały nagrodą w konkursie organizowanym przez PARP. W szkolnych pracowniach pojawiły się też nowe pomoce dydaktyczne, a inicjatywa ma szansę zostać impulsem dla lokalnej transformacji.

  • Bełchatów - liceum i firma pokazały, że zielony biznes można tworzyć tu i teraz
  • „Synergia dla Zielonej Przyszłości" - nauka przez działanie i nowy sprzęt dla szkoły

Bełchatów - liceum i firma pokazały, że zielony biznes można tworzyć tu i teraz

W tegorocznej edycji konkursu organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości zwycięzcą w kategorii „Pionier Zmian” zostało III Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Bełchatowie we współpracy z firmą ECO-ABC Sp. z o.o. Kapituła doceniła model współpracy szkoły z przedsiębiorstwem jako przykład przygotowania młodych ludzi do udziału w zielonej transformacji regionu.

“Ta nagroda to przede wszystkim docenienie naszej fantastycznej młodzieży oraz, oczywiście, bardzo zaangażowanych nauczycieli.”

  • Ewa Mękarska

Szkoła realizowała projekt pod nazwą “Synergia dla Zielonej Przyszłości”, w ramach którego odbywały się warsztaty prowadzone przez praktyków, wizyty studyjne w siedzibie partnera oraz sesje mentoringowe. Uczniowie pracowali z firmą, przekazując feedback i uczestnicząc w dyskusjach o obiegu zamkniętym i możliwościach biznesowych wokół zielonych technologii.

„Synergia dla Zielonej Przyszłości" - nauka przez działanie i nowy sprzęt dla szkoły

Główne elementy projektu to warsztaty, wycieczki studyjne, mentoring oraz wprowadzenie do metody Design Thinking — narzędzia łączącego analizę, prototypowanie i testowanie rozwiązań. Nauczyciele podkreślali, że dzięki praktycznym ćwiczeniom uczniowie nie tylko poznawali teorię, lecz realnie tworzyli pomysły i rozwiązania.

“Nasz projekt to mnóstwo różnorodnych zajęć i możliwości praktycznej nauki.”

  • Magdalena Mielczarek

Dodatkowo szkoła doposażyła pracownię biologiczną w nowoczesne pomoce dydaktyczne, w tym nową tablicę i szkielet człowieka. Projekt zyskał też wsparcie Urzędu Miasta, co dyrekcja szkoły wskazuje jako ważny sygnał, że edukacja i współpraca ze środowiskiem biznesowym są w Bełchatowie traktowane priorytetowo.

Młodzież zdobyła umiejętności przydatne na rynku pracy - od pracy zespołowej, przez tworzenie prototypów, aż po kontakt z przedsiębiorcami. Dla mieszkańców oznacza to realne korzyści: większe szanse na lokalne miejsca pracy w sektorach związanych z zielonymi technologiami, łatwiejszy dostęp do praktyk i staży oraz możliwość korzystania z inicjatyw szkoły (pokazy, warsztaty, projekty społeczno-biznesowe). Wsparcie miasta i firm tworzy też warunki do powstawania lokalnych, innowacyjnych przedsięwzięć, które mogą zatrzymać młodych ludzi w regionie.

na podstawie: UM Bełchatów.

Autor: krystian