Tymczasowy PZ pozwala załatwiać większość spraw urzędowych bez wychodzenia z domuTymczasowy PZ pozwala załatwiać większość spraw urzędowych bez wychodzenia z domu; grafika/gov.pl

 

Chcesz załatwiać sprawy urzędowe przez internet, ale nie masz konta w banku, który umożliwia założenie profilu zaufanego (PZ)? Nie masz możliwości pójść do punktu potwierdzającego profil? Wystarczy założyć tymczasowy profil zaufany, a z urzędnikiem spotkać się online.

 

Usługa Tymczasowego Profilu Zaufanego kierowana jest do tych wszystkich osób, które chciałyby potwierdzić profil zaufany przez internet, ale nie korzystają z bankowości elektronicznej, bądź też bank, w którym posiadają rachunek osobisty nie jest dostawcą tożsamości profilu zaufanego. Tymczasowy Profil Zaufany, tak samo jak zwykły profil zaufany, pozwala załatwić sprawy urzędowe bez wizyty w urzędzie. Konieczna jest jedynie wideoweryfikacja, czyli spotkanie z urzędnikiem przez internet.


Aby założyć profil tymczasowy należy wejść na stronę gov.pl. następnie wybrać usługę „Załóż profil zaufany" i wybrać opcję „Załóż tymczasowy profil zaufany". Logowanie do profilu odbywa się za pomocą indywidualnego loginu i hasła, które należy wskazać, a następnie przechowywać w bezpieczny sposób. Ponadto konieczne jest podanie innych danych osobowych i kontaktowych oraz ustalenie terminu wideorozmowy. Poprzedza ją informacja meilowa potwierdzająca założenie konta w serwisie Profil Zaufany i numer złożonego wniosku, który będzie potrzeby w trakcie rozmowy z urzędnikiem. W celu ostatecznej wideoweryfikacji niezbędne jest posiadanie także sprzętu z mikrofonem i kamerą.

 

Szczegółowe informacje znaleźć można na stronie https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/tymczasowy-profil-zaufany--juz-jest. Ważne! Profil tymczasowy ważny jest 3 miesiące. Po upływie tego czasu należy złożyć wniosek o zwykły profil zaufany.