Marketing online to obecnie dziedzina odznaczają się naprawdę wysokim stopniem złożoności. W jej skład wchodzi całe spektrum różnego rodzaju działań mających na celu szeroko rozumianą promocję witryny. Niektóre spośród owych działań są nastawione stricte na poprawę wyników sprzedażowych oraz budowanie marki. Na samym początku konieczne będzie jednak przede wszystkim dotarcie do klientów. W tym zakresie kluczową wręcz rolę odgrywa natomiast pozycjonowanie stron internetowych.
Jak powinno wyglądać efektywne pozycjonowanie stron internetowych?
Przede wszystkim, naprawdę nie warto decydować się na pozycjonowanie stron internetowych we własnym zakresie. To prawda, że w sieci można znaleźć całkiem sporo poradników poświęconych tej tematyce. Należy jednak mieć świadomość faktu, iż sama poprawa pozycji strony w wynikach wyszukiwania w rzeczywistości nic jeszcze nie znaczy. Nawet jeśli samodzielne działania w zakresie pozycjonowania przyniosą efekt w postaci np. "skoku" strony z TOP30 Google do TOP20- poprawa ruchu na witrynie oraz wzrost sprzedaży najpewniej będą niemal niezauważalne.
Dlaczego tak się dzieje? Liczne badania dowodzą, że ogromna większość użytkowników szukając oferty dla danego produktu albo usługi sprawdza tylko i wyłącznie pierwszą stronę wyników wyszukiwania, czyli słynne TOP10. Stąd też naprawdę efektywne pozycjonowanie stron internetowych to osiągnięcie pozycji witryny właśnie w pierwszej dziesiątce wyświetleń dla danych fraz.
To jednak jeszcze zdecydowanie nie wszystko. Pozycjonowanie musi zostać poprzedzone doborem fraz kluczowych. W tym zakresie co do zasady wyróżniamy trzy podstawowe kategorie, a mianowicie:
- Frazy ogólne: np. fraza "buty" lub "buty sportowe"
- Frazy typu long tail: np. "buty męskie mokasyny skórzane czarne"
- Frazy brandowe: np. "buty do biegania (nazwa marki/producenta/modelu)
- Frazy lokalne: np. pozycjonowanie Otwock
Każda z powyższych kategorii powinna zostać uwzględnione w procesie wyszukiwania. Frazy ogólne generują co prawda spory ruch, jednak niekoniecznie będą trafiać do grupy klientów stanowiących target firmy. Przecież szukając online np. butów przeważnie klient ma na myśli określony ich rodzaj, a nie po prostu "buty". Pozycjonowanie "na długi ogon", czyli przy użyciu fraz typu long tail stanowi więc konieczne dopełnienie fraz ogólnych.
Istotną rolę odgrywają także frazy brandowe: pozwalają one dotrzeć do tych klientów, którzy mają precyzyjnie określone oczekiwania i szukają np. konkretnej rzeczy, a nie mniej lub bardziej ogólnej kategorii.
Czy samo pozycjonowanie stron internetowych wystarczy?
Odpowiedź na powyższe pytanie brzmi: oczywiście, że nie. Pozycjonowanie to przede wszystkim kwestia widoczności strony dla potencjalnych klientów. Musi ono więc zostać uzupełnione poprzez innego rodzaju działania, jak np. optymalizacja strony, content marketing, social media, obecność w porównywarkach cen.
Jednak z dużą dozą pewności można stwierdzić, że efektywne pozycjonowanie stron internetowych stanowi fundament dla wszelkich innych działań z zakresu szeroko pojętego marketingu online.