Garnki, pościel, żelazka, roboty kuchenne, odkurzacze, drzwi, sprzęt medyczny i rehabilitacyjny, a nawet drzwi – to tylko niektóre z produktów kupowanych podczas tzw. spotkań pokazowych. Liczba takich prezentacji w mieście i powiecie stale rośnie, a tym samym coraz większa jest grupa ludzi, którzy czują się oszukani. Na nieuczciwe praktyki najbardziej narażeni są seniorzy – ostrzega rzecznik konsumentów.
Do Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Bełchatowie wpływa coraz więcej zgłoszeń dotyczących pokazów i prezentacji, podczas których organizator proponuje zakup różnorodnych produktów. Często reklamuje je jako najlepsze i najskuteczniejsze na rynku. Niestety, prawda może być inna - nie dość że niejednokrotnie są one wątpliwej jakości, to do tego ich cena zdecydowanie odbiega od realnej wartości rynkowej.
Mechanizm jest zawsze taki sam: telefon, zaproszenie, gwarancja atrakcyjnego upominku, udział w pokazie, zakup mało wartościowego towaru za zdecydowanie zawyżoną cenę, wreszcie problemy z odstąpieniem od umowy albo kredyty spłacane przez kilka kolejnych lat.
Jak informuje Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Bełchatowie Piotr Porzeżyński, podczas takich spotkań często dochodzi do poważnych nieprawidłowości i naruszeń prawa, przede wszystkim nieuczciwych praktyk rynkowych, manipulacji, których ofiarami padają głównie seniorzy. Wykorzystywanie gorszego stanu zdrowia, spowolnionych reakcji, naturalnej ufności i wiary w dobre intencje handlowców – to najczęstsze sposoby i techniki nieuczciwych sprzedawców. Takie działania są niewątpliwie naganne nie tylko z punktu widzenia etyki, ale też prawa.
Nie dajmy się nabrać, tłumaczmy też seniorom, że prawdziwy cel takich pokazów jest tylko jeden – sprzedaż konkretnych produktów. - Udanie się na pokaz czy prezentację prowadzoną poza lokalem przedsiębiorstwa niesie duże ryzyko zawarcia niekorzystnej umowy sprzedaży – ostrzega rzecznik konsumentów. Nierzadko ludzie dają się przy tej okazji namówić na wysokie kredyty, które później nie tak łatwo spłacić.
Przypominamy, że w przypadku podpisania umowy sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa najczęściej można odstąpić od umowy w terminie 14 dni od jej zawarcia. Co należy wówczas zrobić? Najpierw należy wysłać do sprzedawcy list polecony (najlepiej za potwierdzeniem odbioru) z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy, a kopię jego zachować jako dowód. Następnie w przeciągu 14 dni od dnia, w którym odstąpiliśmy od umowy, powinniśmy zwrócić sprzedawcy lub osobie przez niego upoważnionej zakupiony pochopnie towar.
Niestety, nie w każdym przypadku prawo daje możliwość wycofania się z takiej umowy. Najbezpieczniej więc będzie nie przyjmować zaproszeń na spotkania organizowane w hotelach, lokalach gastronomicznych czy domach potencjalnych klientów. Jeśli jednak już pójdziemy i damy się nakłonić na taki zakup, możemy zgłosić się po poradę i pomoc do Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Bełchatowie, które mieści się w Starostwie Powiatowym (budynek B) przy ul. Pabianickiej 26 lub pod nr tel. 44 635 86 24.
KZB